Ett mer omfattande erbjudande genom en skräddarsydd och engagerande utbildning, redo att köra igång.
Wilo-koncernen är en av världens ledande leverantörer av högkvalitativa pumpar och pumpsystem för vatten-, industri- och bostadsbyggnadsmarknaden.
Vi talade med Nicolas Zennaro, försäljningschef för France Industry/EMO/Water Cycle/Caribien/Guyana, om utmaningarna för hans säljare och hur samarbetet med Mercuri International hjälpte honom att gå från ”produktförsäljning” till värdeförsäljning.
Kunden säger:
“Training delivered in the context of a major change in our clients’ standards and organization”
”Very good experience that allows me to target my points of improvement and changes my vision on a customer visit”.
Utmaningen
Inköpsmiljön förändras ständigt, vilket har gjort det nödvändigt att överväga en särskild försäljningsstrategi som gör det möjligt för Wilo att särskilja sig från konkurrenterna. Dessutom fokuserar företaget på att utvecklas inom tre olika områden: Equipment, On-board intelligence systems och användning av digitala verktyg: ”Full Liner Service” och ”Preferred Solution Partner”.
Målsättningen
Försäljare tenderade att snabbt gå igenom produktpresentationer och förutse kundernas behov, ibland till och med innan kunderna uttryckte dem. Tanken med denna utbildning var alltså att hjälpa säljarna att gå från ”produktförsäljning” till ”värdeförsäljning”, så att de kan göra erbjudandet mer heltäckande.
Lösningen
Samarbetet med Mercuri Internationals skedde i form av flera tvådagars utbildningssessioner. För att sälja värde och tillgodose kundens behov på bästa sätt måste följande tre punkter beaktas och integreras. De är de element som strukturerade tillvägagångssättet för den utbildning vi byggde upp: IDENTIFIERA behoven, VÄLJ värden, QUANTIFIERA och KONSTATERA, BEGÄR validering.
Sammanfattning
Utbildningstillfället leddes av Sébastien Riehl och främjade samarbete och stöd mellan olika marknadsteam. Rollspelsövningarna genererade värdefulla insikter och idéer som speglade deltagarnas olika expertis och perspektiv.