Säljkoncept för en global ledare inom dryckesindustrin
Med över 50 premium- och superpremiumvarumärken är Campari Group en av de största aktörerna i den globala dryckesindustrin. Camparis produkter har sitt huvudkontor i Sesto San Giovanni, Italien, och finns i över 190 nationer runt om i världen. Gruppen sysselsätter cirka 4000 personer världen över.
Vi pratade med Barbara Forlino, Commercial Capabilities Manager på Campari, om hennes roll, utmaningarna hon står inför och hur arbetet med Mercuri International hjälpte henne att ta skapa ett framgångsrikt säljutvecklingsprogram för Campari.
Utmaningen
Ett utvecklingsprogram togs fram för att förfina Camparis e-handelsmöjligheter, inklusive ett utbildningsprogram som skulle göra det möjligt för Campari att behålla sina nära relationer med kunder samt behålla en hög servicekvalitet i en kommunikationsmiljö som ständigt förändras.
Barbara ville skapa ett utvecklingsprogram för mer än 150 säljare som skulle resultera i en säljkår med de främsta kunskapsexperterna inom sektorn. Säljarna skulle att förrutom kunna bemöta kunder hantera mixologer och barägare på ett trovärdigt sätt.
Campari är en ikonisk italiensk aperitif, känd för sin distinkta röda färg och unika bittersöta smak. Den skapades 1860 av Gaspare Campari i Novara, Italien, och har blivit en symbol för sofistikerat italienskt hantverk. Campari görs av en hemlig blandning av örter, kryddor och fruktinfusioner och är den viktigaste ingrediensen i klassiska cocktails som Negroni och Americano. Under årens lopp har Campari utvecklats till ett globalt erkänt varumärke som förkroppsligar andan i den italienska aperitivo-kulturen.

“…We discovered (Mercuri’s) capability to play global and act local – to follow a single person and to give us a digital solution. Very easy, very smart, and 100% adapted to our picture. There was a (mix of) international credibility, innovation, digital offering, and one-to-one care of a person.”
Barbara Forlino, Campari

Lösningen
Den digitala utbildningslösningen anpassades efter Camparis specifika behov. Även om övergången till digital utbildning redan var av stor betydelse, blev den affärskritisk under pandemitiden, eftersom teamen inte kunde utbildas under mer konventionella förhållanden.
Mercuris utbildningsmetod har revolutionerat sättet som Campari genomför utbildning på i både format och skala – digital utbildning öppnar möjligheter att nå en mycket bredare publik.
”…Mercuri has achieved a genuine credibility with the salesforce, because they can speak the language of sales but also coach at the same time. They have a profound understanding of the sales and negotiation process and the challenges specific to HoReCa (Hotels – Restaurants – Catering), so there’s a trust there. It’s the person that makes the difference.”
Barbara Forlino, Campari
Resultatet
- Trots historiska störningar i barbranschen gav Camparis utbildningsprogram kontinuitet genom digitalt lärande, vilket upprätthöll en känsla av gemenskap och motivation för de anställda under nedstängningarna.
- Barbara Forlino betonade vikten av digital utbildning för att upprätthålla en känsla av gemenskap under sociala begränsningar.
Sammanfattningsvis
När Mercuri säger ”global räckvidd, lokal expertis”, är det mer än en slogan. En avgörande faktor som skiljer ”ok” och ”fantastisk” utbildning åt, är försäljningskonsulters och utbildares förmåga att få en djup förståelse för ett företags behov och arbeta tillsammans med dem för att designa en utbildningslösning som fungerar för dem och deras personal. Och samtidigt ge stöd längs vägen. Det handlar om personliga relationer.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa din organisation?