Försäljningsrevolutionen: 5 viktiga färdigheter 2025

Affärsvärlden utvecklas snabbare än någonsin. Hårdare konkurrens, förändrade kundbeteenden, accelererad innovation, automation, nya tekniska lösningar och förändrade värderingar är bara några av de viktigaste krafterna som driver denna transformation. Företag måste anpassa sig till dessa förändringar för att hänga med i utvecklingen.

Vi har listat några av de viktigaste slutsatserna från Mercuri Internationals senaste rapport 2025 Future State of Sales Skills som är baserad på insikter från 591 säljare globalt. Insikterna insamlades genom en undersökning som vi genomförde i slutet av 2024. Baserat på dessa resultat har vi identifierat och kategoriserat 65 stycken färdigheter. Respondenterna ombads även att rangordna dessa färdigheter utifrån deras nuvarande och framtida betydelse samt deras upplevda självförtroende när det kommer till att faktiskt kunna tillämpa dem. Dessa slutsatser kommer att hjälpa ditt försäljningsteam att inte bara överleva utan att blomstra under de kommande åren.

1. Det finns ett akut behov av omskolning och vidareutbildning

Den snabba teknologiska omställningen ställer högre krav på säljare, men utbildningsmöjligheterna är fortsatt begränsade. Enligt vår undersökning är genomsnittet endast fyra dagar per år. För att hänga med i utvecklingen måste företag investera i program för omskolning och vidareutbildning för att utrusta säljteam med de färdigheter som krävs för att hantera framtidens utmaningar.

2. Kundinsikt och analytiskt tänkande är direkt avgörande färdigheter

Kundinsikt anses vara den viktigaste färdigheten, men det upplevda självförtroendet att leverera handlingsbara insikter är lågt – endast 27 % av säljare känner sig rustade. Genom att tillhandahålla verktyg och utbildning för att hjälpa teamen att analysera kunddata och förutse behov kommer bättre försäljningsstrategier att kunna utvecklas.

3. Strategic account development är viktigt

Drygt 80 % av säljarna betonar vikten av strategic account development, men många har svårt med den långsiktiga planeringen. Genom att stärka kontohanteringsstrategierna kan teamen bygga hållbara, långsiktiga relationer med kunder.

4. Användningen av AI-verktyg är begränsad

Även om AI har stor potential att förbättra försäljning genom automation och insikter är dess användning fortfarande relativt låg. Försäljningsteam behöver AI-fokuserad utbildning för att bygga upp självförtroende och för att fullt ut kunna utnyttja AI-verktyg för uppgifter som leadgenerering och kundinsikter.

5. Virtual selling är det nya normala

Distansförsäljning blir allt vanligare. Därför är det avgörande att bygga förtroende och hantera försäljningsprocessen online. Trots den omfattande användningen av virtuell försäljning känner sig endast 30 % av säljare självsäkra inom detta område. Att investera i utbildning för virtuell försäljning kommer att säkerställa att teamen kan upprätthålla starka kundrelationer i en digital värld.

Få hela bilden

Ladda ned den fullständiga versionen av vår rapport 2025 Future State of Sales Skills här.

Upptäck mer relaterat innehåll här.