Pratar du till eller med din publik online? – Skillnaden mellan virtuell träning och webinar

Låt oss börja med att säga att webinarier är fantastiska. När det gäller ett enkelt, intuitivt sätt att förmedla komplicerad information är kombinationen av ljud och bild svår att slå. Många studier har visat att hjärnan bearbetar information på olika sätt beroende på om eleven föredrar visuellt stimuli eller hörselstimuli – ett webinar är ett effektivt sätt att få med båda, vilket leder till potentiellt större lagring av information.

Webinarier har dock ett problem. Trafikriktningen går (förutom specifika frågor och svar) endast åt ett håll, vilket minskar potentialen för meningsfull interaktion. När det gäller utbildning lär vi oss ofta genom ”learning by doing”. Ju mer involverade vi är i en process – ju mer interaktionen är en dialog, inte en monolog – desto bättre kan vi bygga praktiska färdigheter. Det är här virtuell utbildning kommer in.

Så vad är skillnaden?

I grund och botten är webinarier utformade för att kommunicera information, medan virtuell utbildning är utformad för att underlätta lärande. Här är de viktigaste skillnaderna:

Webinarier passar bra för…

  • Att dela information om ett nytt initiativ, uppdateringar av en produkt eller lösning eller tillkännage nya produktreleaser
  • Situationer där publiken är där för att lyssna – för att få specifika fakta
  • Att nå många användare

Virtuella utbildningar passar bra för…

  • Undervisning och utbildning – där publiken behöver lära sig en ny eller uppdaterad färdighet
  • Att inte bara ”förklara” innehåll utan också ge eleverna många möjligheter att reflektera över ämnet, öva, dela idéer och ställa frågor
  • Situationer som kräver ett aktivt ”dynamiskt” engagemang – ett fram och tillbaka utbyte av idéer

Vad ska jag använda?

Både webinarier och virtuell utbildning är bra sätt att engagera sig med sina mottagare online, men de används bäst för olika ändamål. Att veta vilken metod du ska använda kräver att du svarar på dessa nyckelfrågor:

  • Vad är syftet med sessionen?
  • Vem är det för?
  • Vad förväntar jag mig att deltagarna gör under sessionen: mestadels lyssnar eller mestadels lär sig?

När du väl vet vem du försöker nå – och vad du vill att de ska få ut av sessionen – kan du bestämma vilken kanal som passar dig bäst. Medan de flesta av oss känner till webinarier tar virtuell utbildning saker till nästa nivå. Det är viktigt att förstå de extra tekniker som krävs om din publik ska få ut mesta möjliga av upplevelsen.

Virtuell utbildning – Så här lyckas du

Interaktiv design

  • Dina slides måste vara av utmärkt kvalitet, engagerande och visuellt attraktiva
  • De måste innehålla en mängd olika aktiviteter som främjar aktivt lärande

Väl förberedd facilitator

  • Någon som vet hur man skapar en miljö som främjar dialog och interaktion
  • Någon som har en stark närvaro, stora paraverbala färdigheter (lämplig ton, volym, takt), och är skicklig i att hantera det virtuella klassrummet

Förberedda deltagare: rätt förväntningar

Vi måste lära deltagarna om hur man lär sig online, sätta förväntningar på interaktion och utrusta dem med de färdigheter som krävs för att använda plattformen.

Vad är utmaningarna?

Om du inte har några kraftfulla övernaturliga färdigheter kan du förmodligen inte läsa deltagarnas tankar. I en virtuell miljö kan du heller inte läsa deras kroppsspråk. Det är därför avgörande att förstå hur virtuella träningsplattformar låter dig mäta och uppmuntra engagemang och förståelse.

De flesta plattformar har statusknappar med ikoner som håller med/håller inte med, tummen upp/ner, applåderar eller lyfter hand för att ställa frågor. Se till att du använder dem ofta. Det är viktigt att värden för den virtuella utbildningen är bekant med hur dessa fungerar, så att de kan bli en naturlig del av hur sessionen hanteras.

Att öva på att utbilda på distans är som att öva inför att hålla ett tal: gå igenom flödet av din utbildning precis som du skulle göra under själva sessionen. Det kan kännas dumt att prata med din skärm och be dina osynliga deltagare att dela med sig av kommentarer eller ställa frågor, men det är det enda sättet att få det att kännas naturligt.

Lär känna din publik

Kommunikationstraditioner och förväntningar varierar mycket mellan olika kulturer. Detta gäller både kommunikationstonen (hur formellt det bör vara, när det är lämpligt att använda humor) såväl som nivån av interaktivitet (vissa elever är mer eller mindre pratsamma eller reserverade, andra är villiga att ställa frågor, andra inte).

Som med all bra träning är nyckeln anpassningsförmåga. Trots att en bra virtuell utbildningsplattform effektivt låter dig få kontakt med en bred publik, är det fortfarande bara en kanal. Kom alltid ihåg att bra utbildning eller kommunikation är mer än sättet den serveras på – det handlar om övertygande övningar och innehåll.

Sätt dig i publikens sits – vad kommer att intressera dig?

Vad får dig att tänka? Vad kommer att hålla dig engagerad? Din utbildning må vara virtuell, men din publik är verklig – ge dem vad de behöver.

Få reda på mer om Mercuri Internationals utbildningslösningar, upptäck vårt Digital Learning Center:

TIPS FÖR VIRTUELL UTBILDNING

VÅRA BÄSTA TIPS FÖR VIRTUELL UTBILDNING

Ta del av våra bästa tips för hur du genomför engagerande och effektiva virtuella utbildningar.

Ladda ner checklista

Hur ser utbildningstrenderna ut för 2020?

En kombination av globala händelser har snabbt omdefinierat affärslandskapet. Mercuri International har genomfört en undersökning för att ta reda på hur företag reagerar på denna storm av förändringar på marknaden – Training Trends 2020.

Läs mer om utbildningstrenderna för 2020