Lärande oberoende av tid och plats
Våra dagar är hektiska och vår livsstil är hektisk. Vakna, dricka kaffe, internmöte, kundsamtal, chefsmöte, preppa en presentation, lunch och så fler samtal. När vi kommer hem vill vi bara stänga av. Många av oss upplever dagar med arbetsuppgifter non-stop och utan utan den tid eller det lugn som krävs för att lära nytt. De senaste åren är frågan om tid, eller snarare att inte ha tid, ett problem som har märkts av starkt inom företagsutbildningsvärlden.
Utbildning steg för steg
J. Williams och S. Rosenbaum, två ansedda röster inom företagsutbildning, säger: ”A sequence of learning activities to guide the worker to achieve optimal competence on set objectives in the shortest possible time”. 1 För att uppnå bästa resultat bör lärande därför ske i flera steg där tiden för inlärning är definierad och mätbar. Men hur kan vi integrera lärande i vår arbetsdag? Hur kan vi stötta medarbetare att lära nytt i deras egen takt?
En tidsfråga
Problemet med tid har redan behandlats av LinkedIn 2018 i deras årliga “Workplace Learning Report”. 2 4000 yrkesverksamma svarade ”Nej” En anledning till bristen på engagemang i företagsutbildning var brist på tid. Men 94 % av de tillfrågade sa att ett incitament för karriärutveckling säkerligen skulle säkerställa större lojalitet till företaget på lång sikt. När de svarade på vilka tider de föredrar att lära sig, sa intervjupersonerna att: 68 % föredrog att lära sig på sin arbetstid, 58 % att lära sig i sin egen takt, 49 % vid behov.
Vad har förändrats?
Tidsfrågan är utan tvekan kopplad till förändringarna i vårt samhälle. Utvecklingen av digital teknik har omedvetet fått oss att konsumera information på ett allt snabbare sätt. Vår koncentration har också påverkats av snabbhet som leder oss från att söka efter svar genom att studera böcker till att hitta information online med ett enkelt klick3.
Sättet vi lär oss på har helt enkelt tvingas anpassa sig till samtiden. Sedan slutet av 90-talet har tekniken gett resultat i branschen, genom att integrera online med offline och introducera de första e-learningutbildningarna så väl som blended learning. Från år 2000 pågick en stor utveckling av format där användarens autonomi var kärnan. ”Digitalt lärande” har gradvis blommat ut med allt mer innovativa, kortsiktiga och effektiva moduler (mikrolärande). Av särskild betydelse är att innehåll nu är tillgängligt var som helst (dator, surfplatta, mobil) och när som helst. Utbildningarna har börjat anpassa sig till våra arbetsscheman och har blivit en del av ett realtidsflöde. Vi befinner oss i en modern lärupplevelse som utnyttjar alla digitala format vi är omgivna av, från videor till poddsändningar, från sociala nätverk till gamification. Vi befinner oss i ett tidevarv av lärande i arbetsflödet.
Lärande medan du jobbar
Nu är det upp till företagen att möta utmaningen. De som blickar mot framtiden inser säkert att sättet vi lär oss på måste integreras i vår arbetsdag – men också med våra förändrade livsstilar.
Detta är verkligen en utmaning, men också en möjlighet att bygga utbildningar i linje med vår tidsålder: att tillhandahålla kort och effektiv mikrolärande information som alltid är tillgänglig. Innehåll att läsa, se eller lyssna på mellan en fika och början av ett möte, på lunchrasten eller på tunnelbanan, och med format som vi använder i vardagen, enkelt och kekvämt. Kort sagt, en utbildning som tar hänsyn till våra hektiska dagar, som ger professionell tillväxt ett steg i taget och som framför allt fungerar med oss och våra liv.
Referenser
1 J. Williams; S. Rosenbaum (2013). Learning Paths – Increase Profits by Reducing the Time It Takes for Employees to Get Up–to–Speed. John Wiley & Sons
2 LinkedIn Learning (2018). Workplace Learning Report. California: LinkedIn.
3 Josh Bersin (2018). Deloitte Consulting.