Virtual reality – Distansförsäljning på riktigt

Det här är inte bara ett speltillbehör – den här teknologin kommer i väldigt stor utsträckning att förändra i grunden hur vi ser på datorer.

Liv Erickson, VR evangelist på Microsoft

2016 blev årets julklapp virtual reality-glasögonen. Virtual reality (VR) gav oss plötsligt möjligheten att hemma kliva in i en filmad eller datorgenererad 3D-miljö och besöka olika delar av världen utan att ens lämna fåtöljen. Med ett par VR-glasögon skapas en virtuell, alternativ verklighet som omger användaren. VR-glasögon kan också registrera huvudrörelser vilket gör att man på ett naturligt sätt kan vrida på huvudet och se sig omkring precis som i den vanliga världen.

Att VR är idealiskt för underhållning och spel är uppenbart. Man kan bli jagad av naturtrogna dinosaurier, man kan åka berg-och-dalbana och man kan svinga låtsassvärd och klyva låtsasfrukter. Den som vill bestiga Mount Everest kan nu göra det i trygghet från sitt varagsrum och den som vill kliva upp på scenen bredvid Paul McCartneys piano när han framför ”Live and Let Die” kan göra det.

Det är lätt att avfärda VR som en ploj eller gimmick, men det finns stora möjligheter att använda tekniken även inom marknadsföring och försäljning. Med VR-glasögon kan en potentiell kund studera en produkt i detalj och nästintill sätta produkten i arbete, och därigenom förstå varför just denna är det bästa valet. Med interaktiva inslag kan kunden klämma, känna, testa och utvärdera. Det är som en kombination av mässa, kundbesök och webinar i ett. Det är kanske så här vi väljer kontorslokaler i framtiden. Du kliver in i en VR-värld och utforskar ditt nya kontor, hälsar på grannar, tar en promenad i området, studerar caféer och lunchrestauranger, samtidigt som du får en karta över var kunder och konkurrenter befinner sig.

Den stora fördelen med VR är just att det kan ge en rea­listisk känsla och upplevelse av komplexa produkter. Låt oss säga att du säljer lyftkranar. Att ta med en grupp potentiella kunder högst upp i en lyftkran kanske inte alltid är praktiskt möjligt eller ens önskvärt. Att ta med en lyftkran till ett sälj­möte är en omöjlighet. En platt 2D-bild på en webbsida eller i en katalog gör inte produkten rättvisa. Istället kan intressen­ter med VR-glasögon få en virtuell rundtur av interiören med möjligheter att också kontrollera en simulerad lyftkran. Lös­ningar som dessa används inte bara för demonstrationsända­mål utan även för utbildning. En journalist hade hört talas om denna möjlighet att virtuellt få manövrera en lyftkran och bad att få prova den. Efter att ha övat i 60 minuter på kranlyft i simulatormiljön placerades han i en riktig lyftkran vägande 22 ton – och han kunde direkt börja lyfta containrar som om han aldrig hade gjort annat.

Den som säljer en komplicerad tjänst som kanske är svår att demonstrera och förklara kan också dra nytta av VR. Dell EMC har skapat en virtuell guidning av sina datacenter där man som användare får en inblick i de olika serverracken och deras funktion. Man kan dyka in i deras molntjänster som sprids ut som molntussar i fräcka animeringar. Det går att vri­da och vända på olika komponenter, följa dataflöden och få upp videor som förklarar säkerheten.[1] Upplevelser som dessa kan få kunderna att bättre relatera till tjänster och produkter och ge dem en djupare insikt i vilka fördelar de kan ge. En annan möjlighet är annonsering i framtida virtuella värl­dar som blir välbesökta. Med produktplacering eller personligt anpassad reklam till relevanta mottagare kan man bygga rela­tioner på helt nya sätt.

En kusin till virtual reality är augmented reality (AR). Be­greppet augmented innebär alltså att det är en form av ut­ökad verklighet. På samma sätt som med VR-glasögon bär användaren en sorts headset eller smarta glasögon, men med skillnaden att bildskärmen i detta fall är halvtransparent. I denna utökade verklighet, överlagras information i form av text eller bilder på den verkliga världen. Det handlar alltså om en kombination av den verkliga världen och annan infor­mation som grafiskt illustreras ovanpå den. I den händelse du har testat spelet Pokémon Go så har du sett en variant av AR för mobiler. Något som ytterligare kan driva på utvecklingen är standarden WebXR som möjliggör VR-upplevelser på webbsajter.

Kanske även mo­bilkameror kommer att bli det nya marknadsföringsfönstret. Ett kul exempel är IKEA Place som har utvecklat en app med vilken man fiktivt kan möblera sitt hem eller kontor. Man kan testa olika inredningar i de verkliga lokalerna med virtuella IKEA-möbler. Olika produkter, modeller, storlekar och färger kan direkt utvärderas vilket minskar risken för att välja fel. Man kan också dela i sociala medier och rådfråga andra vad de anser bäst.

Microsofts AR-glasögon Hololens har inte fått något ge­nomslag i konsumentledet, men däremot blivit mycket upp­skattat hos många företag som kan utforska och testa pro­totyper på ett verklighetstroget sätt – utan att behöva bygga dem. En av utvecklarna bakom Hololens, Alex Kipman, är så övertygad om det genomslag produkter som dessa på sikt kommer att få att han redan har dödförklarat mobiltelefonen. Volvo har bland annat använt detta för utveckling av nya mo­deller och för att maximera körupplevelsen – utan att sätta sig i bilen.

Den som minns de smarta glasögonen Google Glass som lanserades för ett par år sedan, kommer säkert också ihåg vilken total flopp det blev. Men om man studerar de senaste årens patent från de amerikanska teknikbolagen kan man kon­statera att det finns en uppsjö av patent för smarta glasögon och kontaktlinser. Vi kan alltså förvänta oss en ny kraftigare våg av VR- och AR-prylar som kommer att skölja över oss de kommande åren. Att tunga aktörer som Facebook, Google, Samsung och Hollywood storsatsar innebär att utvecklingen sannolikt inte går att ducka för. Fyra av fem marknadsche­fer hos USA:s 200 största annonsörer menar att VR och AR kommer att förändra interaktionen med konsumenterna.[2]

I den hårda konkurrensen om kundernas uppmärksam­het kan den som är tidigt ute med VR och AR skapa alter­nativa sätt att locka in kunderna. När de väl har fått på sig VR- eller AR-glasögonen kommer man att ha deras fulla uppmärksamhet och en stor möjlighet att bjuda dem på en emotionell resa. Något som ytterligare förstärker realismen är möjligheten att interagera med omgivningen. En rad kom­pletterande produkter börjar dyka upp med vilka man kan manipulera objekt och kontrollera miljöerna. Ett nästa steg i form av handskar eller ringar är logiskt, liksom att kunna styra direkt med enbart händerna. Kan man få kunderna att in­volvera fler sinnen som syn, hörsel, känsel och kanske även lukt kan påverkan bli ännu djupare med mer bestående in­tryck.


Referenser

[1] Finn G. (2018, 21 februari). Virtual reality is poised for big business-to-business sales. [blogginlägg]. Hämtad 2018-10-22 från: https://venturebeat.com/2018/02/21/virtual-reality-is-poised-for-big-business-to-business-sales/

[2] Boston Consulting Group (2018). Augmented Reality: Is the camera the next big thing in advertising? Hämtad 2018-10-22 från: https://www.bcg.com/publications/2018/augmented-reality-is-camera-next-big-thing-advertising.aspx

Prenumerera på det senaste inom försäljning!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av viktiga ämnen, fakta och forskning inom försäljning och ledarskap. Följ med oss på resan mot Sales och Leadership Excellence!