Campari och Mercuri International

Läs hela kundcaset med Campari här

Med över 50 premium- och superpremiumvarumärken är Campari Group en av de största aktörerna i den globala dryckesindustrin. Camparis produkter har sitt huvudkontor i Sesto San Giovanni, Italien, och finns i över 190 nationer runt om i världen. Gruppen sysselsätter cirka 4000 personer världen över.

Vi pratade med Barbara Forlino, Commercial Capabilities Manager på Campari, om hennes roll, utmaningarna hon står inför och hur arbetet med Mercuri International hjälpte henne att ta skapa ett framgångsrikt säljutvecklingsprogram för Campari.


Utmaningen

Ett utvecklingsprogram togs fram för att förfina Camparis e-handelsmöjligheter, inklusive ett utbildningsprogram som skulle göra det möjligt för Campari att behålla sina nära relationer med kunder samt behålla en hög servicekvalitet i en kommunikationsmiljö som ständigt förändras.

Barbara ville skapa ett utvecklingsprogram (för över 150 säljare) som skulle resultera i en säljkår med de främsta kunskapsexperterna inom sektorn. Säljarna skulle att förrutom kunna bemöta kunder hantera mixologer och barägare på ett trovärdigt sätt.

Lösningen

Den digitala utbildningslösningen anpassades efter Camparis specifika behov. Även om övergången till digital utbildning redan var av stor betydelse, blev den affärskritisk under pandemitiden, eftersom teamen inte kunde utbildas under mer konventionella förhållanden.

Mercuris utbildningsmetod har revolutionerat sättet som Campari genomför utbildning på i både format och skala – digital utbildning öppnar möjligheter att nå en mycket bredare publik.

“We discovered (Mercuri’s) capability to play global and act local – to follow a single person and to give us a digital solution. Very easy, very smart, and 100% adapted to our picture. There was a (mix of) international credibility, innovation, digital offering, and one-to-one care of a person.”

Barbara Forlino, Campari

Resultatet – Säljutbildning för Campari

Det unika sätt som utbildningsprogrammet utvecklades tillät ett element av kontinuitet under ett tillstånd av historiska förändringar för barindustrin:

“Our people still had a learning path despite two lockdowns! So, when it comes to ‘digital’?…digital means to be able to continue offering great training and nourishing a sense of community when conventional social interactions are not possible – maintaining the cohesion and motivation of the whole group.” 

Sammanfattning

När Mercuri säger ”global räckvidd, lokal expertis”, är det mer än en slogan. En avgörande faktor som skiljer ”ok” och ”fantastisk” utbildning åt, är försäljningskonsulters och utbildares förmåga att få en djup förståelse för ett företags behov och arbeta tillsammans med dem för att designa en utbildningslösning som fungerar för dem och deras personal. Och samtidigt ge stöd längs vägen.

Det handlar om personliga relationer. Med hänvisning till de Mercuri-konsulter Barbara arbetat med har hon följande att säga:

“…Mercuri has achieved a genuine credibility with the salesforce, because they can speak the language of sales but also coach at the same time. They have a profound understanding of the sales and negotiation process and the challenges specific to HoReCa (Hotels – Restaurants – Catering), so there’s a trust there. It’s the person that makes the difference.”

VILL DU VETA MER?

KONTAKTA OSS!

Hör av dig så berättar vi mer om hur vi på Mercuri International kan hjälpa din organisation att utvecklas inom försäljning.