Vad har din semesterresa och affärsvärlden gemensamt?

Det är dags för ett sommaruppehåll – och dags för en välförtjänt semester. Men innan du helt stänger av affärstänket, fundera på om inte din semesterresa och affärsvärlden har mer gemensamt än du kanske trodde från början?

Öppna ditt sinne för nya möjligheter

På Mercuri International pratar vi alltid om ”global räckvidd, lokal expertis”. Men vad menar vi egentligen med det? Jo, det betyder att det finns några universella sanningar i affärer, men att det också lönar sig att respektera lokala seder och kulturer – oavsett om det är i affärsvärlden eller när man planerar nästa sommarresa. Låt oss förklara…

Fundera på hur det brukar vara på din semester – vad förväntar du dig när du åker till ett nytt ställe? Samma som hemma? Naturligtvis inte – det skulle vara lite kontraproduktivt. Vad du förväntar dig är att få uppleva något nytt. Att se det genom ditt perspektiv men också vara öppen för olikheter du inte är van vid hemifrån. Du kanske förstår i vilken riktning vi är på väg här…

Varje destination, varje kultur har unika variationer – variationer som är uppenbara i varje samtal, varje personligt möte, varje transaktion. För att undvika att orsaka missförstånd eller väcka anstöt, gör den väl förberedda resenären naturligtvis lite förberedelser innan hen beger sig utomlands.

Tips för problemfria resor

Här är de 5 bästa tipsen från resesidan worldpackers.com:

  1. Läs på om destinationens kultur i förväg

  2. Prata med någon som har rest dit tidigare

  3. Respektera den lokala kulturen

  4. Upprätthåll god kommunikation

  5. Ha empati

Märker du något? Ja – med bara lite omformuleringar – detta är i stort sett en checklista för en framgångsrik affärsförhandling. Låt oss matcha ovanstående 5 tips med några andra rekommendationer som den effektiva säljaren kommer att vara mer bekant med:

  1. Läs på om destinationens kultur i förväg. Förbered dig och ta reda på allt du kan inom aktuellt affärsområde.

  2. Prata med någon som har rest dit tidigare. Samverka med kollegor för att samla mer information.

  3. Respektera den lokala kulturen. Respektera kundens individuella prioriteringar och expertis.

  4. Upprätthåll god kommunikation. Presentera ditt case på ett tydligt sätt, oavsett om det är face to face eller virtuellt.

  5. Ha empati. Se världen ur kundens perspektiv

Samma beteenden som ger en njutbar, givande reseupplevelse är anmärkningsvärt lika de färdigheter som används av de bästa säljarna, särskilt de som använder sig av värdebaserad försäljning. Det är vår förmåga att känna empati med andra – baserat på respekt och förståelse för andra kulturer och perspektiv – som gör det möjligt för oss att skapa relationer med människor från olika bakgrunder och regioner.

Allt handlar om upptäckarlust!

Denna förståelse bygger alltid på gedigen research. Så, den tid du lägger på att verkligen lära känna detaljerna kring din destination eller ditt prospekt innan du reser/inleder en försäljningsförhandling kommer verkligen att löna sig.

Oavsett om det handlar om att lära sig några nyckelfraser på det lokala språket eller att få en förståelse för aktiviteter som kan förolämpa någon (från klädkod till handslag till punktlighet), kan lite förberedelser ge utdelning.

Så medan du är på semester, oavsett om du prutar på en matta i Marrakech eller överväger kostnaden för en espresso på Markusplatsen, kom ihåg att även om det (definitivt) är hälsosamt att lämna din försäljningshatt hemma. Att anpassa dig till och respektera det unika i din omgivning är nyckeln till en trevlig semester … och kan också lära dig något värt att komma ihåg när du kommer tillbaka till jobbet…

Camparis framgångssaga med Mercuri International

När vi säger ”global räckvidd, lokal expertis” är det mer än bara en slogan. Vi ser över ert företags behov och tar fram en utbildningslösning som fungerar för er och era medarbetare, oavsett var de befinner sig. Läs mer om hur vi hjälpte Campari att öka försäljningen genom att utbilda över 150 säljare.

Läs mer

Företagsanpassade lösningar inom försäljning och ledarskap

En anpassad företagsutbildning innebär bland annat att vi skapar utbildning som är anpassad till era behov: strategi, verksamhet och mål. Vi utgår ifrån era medarbetares förutsättningar i form av befintliga kunskaper, arbete, tid, språk och geografisk placering. Långt ifrån de öppna, standardiserade kurser för säljare och chefer som ni kanske stött på i andra sammanhang. Vi är experter på modern kompetensutveckling.

 

 

Läs mer