Säljutbildningar
En säljutbildning hos Mercuri kommer att ge dig nya verktyg och metoder för att både strukturera ditt arbete och bli mer effektiv som säljare, eller försäljningschef. Du får ny kunskap och lär dig att sälja och göra avslut anpassat både till situationen och kunden – säljutbildning som ger resultat i form av fler avslut, samt en ökad trygghet för dig och kunderna.
Relevant säljutbildning med Mercuri Research
Många är rädda för att en utbildning inte ger relevanta kunskaper. Därför jobbar vi forskningsbaserat, för att innehållet i våra säljutbildningar både ska vara relevant och bygga kompetens för framtiden, för ditt och kundens bästa.
Via vår enhet Mercuri Research, baserad i Sverige, bevakar och analyserar vi kontinuerligt trender inom försäljning och jämför det med innehållet i våra utbildningar: Vad är kundens behov? Hur vill kunden köpa? Hur kan man sälja på distans med digitala verktyg? Hur jobbar säljarna på snabbväxande företag? Du kan alltid hitta en säljutbildning här som rustar dig för fortsatt framgång med dina kunder, antingen som säljare eller försäljningschef.
Läs omdömen från våra nöjda kunder
”Henrik Larsson-Broman är den bästa utbildaren jag någonsin träffat. Upplägget som helhet, retorik och praktik/diskussioner varvas på ett perfekt balanserat sätt. Henrik är en enormt bra pedagog som håller precis rätt tempo i sitt samspel med deltagarna.”
Niklas Fehrm, Chief Revenue Officer, Scrive
från utbildningen Commercial Director Master Class
”Jag kommer att coacha på ett helt annat sätt tack vare verktygen jag har fått med mig. Jag har också fått med mig en hel del bra strategisk kompetens som jag vill dela med mig av till mina kollegor så att de lyckas i sina roller.”
Samer Samir, Head of Sales, Nordax Bank
från utbildningen Certifierad Försäljningschef
”Vi behöver hela tiden framtidssäkra kompetensen inom försäljning. Den snabba utvecklingen gör att alla måste ägna mer tid åt kompetensutveckling. World Economic Forum presenterade för några år sedan en studie som visade att en genomsnittlig medarbetare bör lägga 25 dagar per år på kompetensutveckling.”
Aldrig varit så roligt – och så svårt att jobba med försäljning som nu
Utvecklingen går fort inom försäljningsområdet och utan säljutbildning och ny kunskap kommer det att bli svårt att hänga med i vad kunden kräver. Att sälja är inte längre bara en fråga om snabba avslut. Produkter och tjänster inom B2B blir allt mer komplexa och konkurrensen om kunderna är stenhård. Konkurrenter i de flesta branscher har snarlika erbjudanden men kunder har idag komplexa behov och ställer ändå krav på att säljare ska bidra med värden utöver de produkter och tjänster som de säljer. Utan det blir det svårt att komma till avslut.
Många av de här trenderna samt deras konsekvenser för nya affärer, kunden och försäljningen har vi även beskrivit i vår bästsäljande bok ”Supertrenderna”.
Läs den genom att ladda ner den här.
Spaced learning får kunskaperna att fastna
Enligt minnesforskning glömmer vi snabbt mycket av det vi får lära oss om det levereras vid ett enda tillfälle. Vi kan motverka den effekten genom att skapa många mindre lärtillfällen över tid, till exempel före, mellan och efter kurstillfällena använda digitala självstudier, gruppdiskussioner och övningar. Det ger våra deltagare korta fokuserade lärperioder och många tillfällen till repetition.
Micro-learning – anpassat till vardagen för hårt arbetande säljare
Säljutbildning är typiskt tidskrävande och säljare förväntas sitta av långa utbildningspass (läs: traditionell). Vi vet dock att säljaren alltid vill prioritera kunden och att tiden för att lära sig nya saker är begränsad. Lärande förväntas ske parallellt med allt annat. Undersökningar har visat att det bara finns 24 minuter per vecka tillgängligt för kompetensutveckling (!).
I dagens informationssamhälle är det också svårt att få deltagares uppmärksamhet. Vi bryter därför ner utbildningen i små, specifika läraktiviteter som kan genomföras på under 5 minuter och passar in i en pressad säljares vardag: korta videor, quizzar eller små spel. Forskning har visat att det här är en bra och effektiv metod som gör att deltagare lär sig mer.
Socialt och interaktivt lärande
Vi vet att de flesta människor lär sig bättre tillsammans med andra och att kunskaper och lärande både kan fördjupas och accelereras via samarbete. Personal inom försäljning är ofta utåtriktade och tycker bra om att arbeta med andra.
De som deltar i utbildningsprogram som stimulerar samarbete konsumerar mer kunskaper och lär sig mer. Således försöker vi på olika sätt stimulera interaktion mellan deltagare i utbildningen oavsett vilken plats de befinner sig på: chat, feed, diskussionsgrupper, tävlingar, mentorer och enkäter är några av de metoder vi använder
.
Anpassat till individuella kompetensbehov
Vi är oftast medvetna om våra kompetensutvecklingsbehov och förmögna att fatta bra beslut om vad vi kan och inte kan. Våra rådgivare hjälper alltid säljare att hitta den utbildningen som motsvarar dina behov och önskemål. Vi inser också att allt i våra utbildningar inte kan vara rätt för alla. Därför tvingar vi inte våra deltagare genom alla moment i utbildningarna. Det ska alltid finnas möjlighet att hoppa över sånt som man redan kan och välja till det som behövs för att tillfredsställa sina individuella kompetensbehov.
Face-2-face, distans eller online
Vi har en kurs för alla typer av behov, oavsett var du och dina kollegor befinner sig.
Mercuri – en global säljutvecklingspartner
Jämför oss gärna med konkurrenterna. Vi är en global koncern med huvudkontor i Stockholm som tillhandahåller tjänster för att utveckla försäljning och ledarskap i större företag. I Sverige har vi verksamhet i Stockholm och Göteborg med ett 20-tal medarbetare, och via över 600 medarbetare fördelade på ett 50-tal kontor kan vi leverera i Europa, Asien och Amerika. Vi utbildar årligen 200 000 personer där vi lär ut allt från det mest grundläggande till avancerad ledarskapsutbildning inom sälj.
Skräddarsydd eller företagsanpassad säljutbildning?
Hittar ni ingen öppen kurs som passar er situation? Har ni särskilda behov och vill ta fram en skräddarsydd eller företagsanpassad utbildning inom försäljning? Har du frågor eller konkreta tankar på vad just din säljorganisation behöver stärka upp? Kontakta oss på telefon eller e post till någon av våra medarbetare i Stockholm eller Göteborg.