Den lärande organisationen – Hur får du det att hända? Inom 5 år behöver var och en av oss förnya 40–50% av våra kompetenser. Bygger vi och våra medarbetare nya förmågor i takt med att omvärlden förändras? Läs mer
Vad har din semesterresa och affärsvärlden gemensamt? Innan du helt stänger av affärstänket, fundera på om inte din semesterresa och affärsvärlden har mer gemensamt än du kanske tror? Läs mer
9 av 10 säljchefer upplever kompetensgap Dagens säljorganisationer står inför stora utmaningar när det kommer till att attrahera, rekrytera och utveckla framtida talanger. Men vad är det för säljkompetens som dagens företag saknar? Och vilken kompetens kommer att bli viktigare i framtiden? Det försöker vi reda ut i den här artikeln. Läs mer
Tänk globalt, sälj lokalt Podcast I en allt mer globaliserad ekonomi, hur mycket bör vi anpassa vår värdebaserade försäljningsmetod efter regionala skillnader? Läs mer
Stiger priserna? Då är det dags att sälja värde Podcast När priserna stiger inom ett brett spektrum av branscher, hur kan en värdebaserad försäljningsstrategi hjälpa till att övervinna kundernas motvillighet? I den första av två poddar pratar vi med branschexperten Matthias Huckemann om detta affärskritiska problem. Läs mer
Fem kompetensområden som enligt forskningen förklarar säljarens framgång Sättet vi gör affärer på har de senaste decennierna förändrats till den grad att vi kan prata om ett flertal olika roller och karaktärer på vad som utgör en framgångsrik säljare. Vår forskning visar dock att det finns 5 övergripande kompetensområden som kan viktas lite olika beroende av vilken roll och typ av försäljning vi pratar om. Läs mer
Självledarskap – Att leda sig själv och andra i tider av förändring I det nya normala har chefer mindre kontroll över medarbetarna, helt enkelt på grund av deras ökade autonomi när det kommer till var de kan arbeta. Vidare förväntas medarbetarna ta på sig mer ansvar för att inte enbart hantera sitt eget arbete, utan även koordinera med andra. Läs mer
“Nu behöver alla vara account managers” Försäljningsvärlden har historiskt sett delats upp i två områden. Det finns ”traditionell” enkel försäljning (tänk säljare med en produktportfölj) och komplex försäljning (där en försäljning involverar flera komponenter som utgör lösningen och/eller många intressenter). Läs mer
Business by Empathy På senare år har trenden ”Business By Empathy” accelererat där allt fler företag vill bidra till en bättre värld genom att visa empati, medlidande och välvilja. En trend som också utvecklats till en företagsstrategi. Läs mer